مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،.. |  آموزش، کاریابی، رایانه، وب،..  |  ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،.. |  پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،.. |  مذهب، هنر، تاریخ،... 
طراحی یک کارت ویزیت عالی

طراحی یک کارت ویزیت عالی

نویسنده: مهران شکری

چگونه یک کارت ویزیت عالی طراحی کنیم؟
یک کارت ویزیت خوش طرح و فکر می‌تواند ارسال کننده‌ی پیام درستی باشد و کمک کند تا برداشت اولیه مناسبی از شما ارایه داده شود. به عناصری که طرح شما باید مشتمل بر آنها باشد و نیز راه‌های مختلف این امر نیز نظری می‌اندازیم.
اغلب در زندگی حرفه‌ای و نیز شخصی خود، در مورد اهمیت برداشت اولیه، مطالبی می‌شنویم.
در تجارت، تاثیر اولیه‌ای که بر مشتریان بالقوه و متخصصان دیگر می‌گذاریم، می‌تواند بر رونق تجارت ما تاثیر گذارد. اگر در همان برخورد اول نتوانیم بدرخشیم، نمی‌توانیم در نشست‌های بعدی جهت رفع موانع حضور یابیم.
همچنین فراموش می‌کنیم که تاثیر اولیه، اغلب با یک کارت ویزیت آغاز می‌شود. بیایید رو راست باشیم: در اغلب موقعیت‌های شبکه‌ای، مایلیم با کارت‌هایمان پیشتاز باشیم.
کارت‌های ویزیت توانایی‌های بالقوه حرفه‌ای‌های معتبر – به ویژه طراحان- را می‌رساند و حین طراحی آنها باید این نکته را به یاد داشته باشید. متن کارت، اطلاعات اساسی را فراهم می‌آورد، اما طراحی آن در مورد کارتان، حرف می‌زند، پس حواستان باشد در جستجوی ظاهری کامل باشید. قطعاً می‌دانید که: “یک تصویر به اندازه‌ی هزار کلمه می‌ارزد”.
خب، طراحی “عالی” دقیقن یعنی چه: با توجه به گستره امور تجاری و احتیاجات آنها، انتخاب مفهوم “عالی” می‌تواند دشوار باشد. آنچه برای یک مارک تجاری مناسب است، لزومن برای بقیه کارآمد نیست. باید راهی مبتکرانه برای کارت ویزیت استاندارد بیابید تا در حوزه کار شما، تاثیری بالاتر و فراتر از بقیه داشته باشد. تقسیم‌بندی زیر، راه‌هایی است که بتوانید کارت ویزیتی طراحی کنید که حاوی لحن و حالت مورد نظرتان باشد.

۱. حرفه‌ای
برای آنکه برسانید فوق حرفه‌ای هستید: کارت ویزیت شما، باید طراحی روشن، تمیز و جمع و جوری داشته باشد. ظاهر آن باید واضح باشد و گیج کننده هم نباشد. گاهی اوقات رنگ و لعاب زیاد ممکن است خوب باشد، به شرط آنکه در زمان مناسب استفاده شوند، که اینجا جای مناسبش نیست. در ارتباطات‌تان برای اینکه بیان کنید شدیدا تجاری هستید، وارد شوید، نظرتان را بفهمانید و خارج شوید. در ترکیب طراحی‌تان از این فرمول پیروی کنید.

عناصر لازمه
برخی عناصری که حرفه‌ای بودن را می‌رسانند عبارتند از فونت‌های Sans Serif. مقدار زیادی جای خالی و شاید هم برجسته‌کاری یا جلوه‌های حروف کوبی. صاف و براق بودن در این جا اساسی است و فونت انتخابی شما نیز باید چنین باشد. فونت‌های Sans Serif احساسی روشن و زیبا ارایه می‌دارند که با این رویه کاملن سازگارند. اطمینان حاصل کنید که حروف مرتب و فاصله بین آنها برابر باشد. اجازه دهید که بیشتر متن و فونت‌ها حرف بزنند و بدین ترتیب نهایت استفاده را از فضا ببرید. با ریزه‌کاری‌هایی مثل حروف کوبی، یا حتی برجسته‌سازی، حرفه‌ای جلوه کنید.

رنگ مورد استفاده
رنگ نیز جنبه دیگری است که باید در نظر داشته باشید. برای جلوه‌ای حداقلی، از یک یا دو رنگ استفاده کنید. شما کلی با متن کار می‌کنید تا ساده به نظر برسد. پس با گلچین کردن رنگ همچنان از شلوغ‌کاری پرهیز کنید. رنگ‌ها از لحاظ حرفه‌ای چه معنایی دارند؟
سفید کلاسیک نماد خلوص است و وضوح ماموریت و هدف را می‌رساند.
قهوه‌ای پایداری را می‌رساند.
خاکستری نمایانگر طبیعت عملی است.
قرمز نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد و معرف احساسات تند مارک شماست.

۲. تفریحی
گاهی اوقات می‌خواهیم کمی از حالت تجاری اکید منحرف شویم. می‌خواهیم تفریح کنیم. برخی مردم به امور بوالهوسانه واکنش نشان می‌دهند و اگر این مورد به کارتان می‌آید به سراغش بروید.
کارتتان را رنگی و مملو از تخیل نمایید. شما نمی‌خواهید کارتتان قالبی باشد. پس کلاه خلاقیت خود را بر سر گذاشته و برای تمام مدتی که این پروژه نیاز به اضافه کاری هم داشته باشد آن را همان جا بگذارید.

عناصر لازمه
حین انتخاب عناصر این نمونه کارت ویزیت به انرژی فکر کنید. تصاویر رنگی خوب جواب می‌دهند. حس تفریح را اضافه نموده و می‌رسانند که در آن سوی یک آدرس ایمیل، تفریح درانتظار است. در مورد اطلاعات تماس نیز تفریحی عمل کنید. مثلا یک فونت پیچی را امتحان کنید. ولی خوانایی را قربانی نکنید. اگر نمی‌توانید فونت پیچی را بیابید که توام با تفریح باشد، بازگشت به مجموعه فونت‌های Sans Serif (البته بجز Comic Sans)! را نیز در نظر داشته باشید. اگر فونت‌های Serif را می‌خواهید، سراغ فونت slab-serif بروید: با فاصله‌ی حروف و ترازبندی آن می‌توانید مطابق میل‌تان بازی کنید. جلوه‌های دیگری که می‌توانید به آن بپردازید عبارتند از برش پردازی و حروف کوبی و …

رنگ‌های مورد استفاده
صحبت از تفریح که می‌شود، رنگ‌ها مهم می‌شوند. پرینتر یا بودجه شما می‌تواند تعداد رنگ‌هایی را که بتوانید استفاده کنید محدود سازند ولی کماکان می‌توانید با جلوه‌های مظلوبتان به کار ادامه دهید.
زرد با آن احساس شاد و فعالش، رنگی فانتزی جهت آغاز کار است.
نارنجی نیز گزینه‌ای دیگر است. معمولن تفریح و اشتعال از آن برداشت می‌شود. از آن رنگ‌هایی است که مردم یا عاشقش هستند یا از آن متنفرند، پس با احتیاط آن را به کارگیرید.
اگر محدودیتی وجود ندارد، می‌توانید سایه‌های ملایم یا حتی پاستل را بکار ببرید.

۳. قابل اعتماد
برای بیان اطمینان، کارت ویزیت خود را طوری طراحی کنید که قابلیت اعتماد را منعکس سازد. یک اعتبار قوی در تجارت، شگفت انگیز عمل می‌کند، اما در این مورد باید تخیلی باشید و اطلاعات را خلاصه کنید، مگر آنکه بخواهید گواهی‌نامه مشتری را روی کارتتان پرینت کنید. جهت ارایه قابلیت اعتماد در طراحی راه‌هایی وجود دارد. با چند گزینه ساده رنگ‌ها و چند عنصر کلیدی به این کیفیت می‌رسید.

عناصر لازمه
ارایه قابلیت اعتماد مهارت می‌خواهد. بازگشت به طراحی‌های مرسوم نیز می‌تواند جواب دهد. این روز‌ها مردم کار‌های جالب زیادی با کارت‌های ویزیت انجام می‌دهند. اما بعضی هم آنها را جزء شکوه و تلالو نمی‌بینند. بازگشت به اصول ممکن است ثابت کند که شما بر زمین سفتی هستید و جهت فروش مارک خود نیازی به درخشندگی ندارید. فونت Serif یا Sans-Serif مناسب هستند. هر سبک حروفی که انتخاب می‌کنید باید ضخیم (bold) باشند تا قوی جلوه کنند. از جلوه‌های زیاد (بیش از مثلا مهر‌های باریک)، پرهیز کنید.

رنگ‌های مورد استفاده
در مورد رنگ‌ها مطیع باشید. رنگ‌های زیاد یا غلیظ پیام‌تان را کم اثر‌تر می‌کند، پس ساده باشید:
معمولا آبی نشان‌دهنده اطمینان است، پس برای شروع عالی است.
خیلی‌ها هم قرمز را نشان اطمینان می‌دانند.
قهوه‌ای معمولن برابر با قابلیت اطمینان است.
اگر بخواهیم به اصول جلوه مستقل و راحت برگردیم، سیاه و سفید نیز مناسبند.

۴. عاقلانه
صرف نظر از حوزه‌ی کاری ما نیاز داریم تا اطمینان مشتری‌هایمان را بدست آوریم تا بتوانیم آنان را در طول پروژه به طور موثری هدایت کنیم. اگر مشتری‌ها به خردمندی ما و اینکه می‌دانیم چه کاری کنیم اطمینان نداشته باشند، احتمالن مقاومت نموده و منجر به روابط پر تنش خواهد شد. در کارت ویزیتی که حکایت از خردمندی دارد، از این امر اجتناب کنید.


عناصر لازمه
برای نمایش خردمندی خود، چند کار می‌توانید انجام دهید. سکوت و جمع و جور بودن مناسب هستند. از شخصی حرفه‌ای و معقول، رفتاری خویشتن‌دار انتظار می‌رود. دانش از کسانی بدست می‌آید که می‌شنوند و کم‌تر حرف می‌زنند، پس همین راه را برای کارتنان برگزینید. عکس‌های کوچک یا عکس‌هایی که با فضای خالی احاطه شده‌اند، تاثیر گذارند، همچنین جلوه‌های متنی زیرکانه‌ای همچنین حروف کوبی یا برجسته کاری. از فونت‌های sans-serif باریک استفاده کنید. فونت Helvetica Neue فوق باریک نیز مناسب است، اما فاصله‌بندی حروف و ترازبندی آن شاید مشکل‌تر باشد.

رنگ‌های مورد استفاده
یک راه ساده آن است که بیشتر رنگ‌ها حرف بزنند. از رنگ‌های کم و کم و بیش از یک زمینه ی رنگ یکسان برای نمایش خردمندی استفاده نمایید. خوشبختانه گزینه‌های زیادی در پیش دارید:
-ارغوانی و طلایی کلاسیک بوده و مربوط به خردمندی هستند
-اگر می‌خواهید از روشی فرسوده کناره بگیرید، سیاه مظهر اقتدار است
-نارنجی نمایانگر حیات و پایداری است
-خاکستری حس بی انتهایی را ارایه می‌دهد
-قهوه‌ای ریشه در قابلیت اعتماد دارد ( که گمان می‌رود خیلی از عاقلین ما ادعا می‌کنند که دارند)

۵. همه کاره
گاهی می‌خواهیم خودمان را به ویژه در عرصه‌ای آزاد، همه کاره به تصویر بکشیم و می‌خواهیم نقش‌های گسترده‌ی خود را به مشتریان بالقوه نشان دهیم بدون اینکه مجبور باشیم لیست بلندی از گواهی‌نامه‌های خود را تحویل دهیم. ارایه گستره‌ی مهارت‌هایتان با یک کارت ویزیت به طور خلاصه همین کار را انجام می‌دهد. اشتباه نکنید: کارت همه منظوره، عدم تخصص یا تمرکز را نشان نمی‌دهد، بلکه اشتیاق به گسترش حوزه مهارت‌های شخص را می‌رساند. البته در این مورد نباید مبالغه نمود، اما اگر طراحی شما به قدر کافی ماهرانه باشد، عبارت «هیچ کاره» در مورد شما به کار نخواهد رفت.

عناصر لازمه
برآمدن از پس این کار و اجتباب از مسایل عدم اعتدال، مهارت می‌طلبد. برای تاثیرگذاری بهتر، این کارت باید شلوغ‌تر از انواع کارت‌های فوق الذکر باشد، اما نه آنقدر شلوغ که پیام ان مغشوش شود. طرح حروف یا حداقل سبک آنها را تنوع ببخشید. همچنین می‌توانید فاصله حروف را زیاد کنید تا جلوه‌ای گزاف خلق کنید. ترکیبی از سبک‌ها و عناصر می‌تواند به فروش این طرح کمک کند، ولی همه چیز را با اعتدال و بصیرت به کار گیرید، خیلی زیاده روی نکنید.

رنگ‌های مورد استفاده
رنگ، همیشه عنصر مشخصه کارت همه کاره نیست، اما مخلوطی از دو یا سه رنگ، آغاز مناسبی است. با توجه به اشتیاق زیاد همه کاره، قرمز انتخاب خوبی است. قرمز همچنین فعالیت را بیاد می‌آورد که در این مورد مناسب است. همه کاره‌ها به خودشان اجازه نمی‌دهند در یک جهت یا زمینه محدود شوند. اما چند مورد دیگر درباره‌ی رنگ:
- ارغوانی و طلایی، ضمن دلالت بر خردمندی به ایجاد ایده‌های درست در طراحی‌تان کمک می‌کند.
- زرد و آبی هر دو معرف آرمان‌گرایی هستند و می‌توانند تصویر شما به عنوان همه کاره را تکمیل کنند.

تقسیم‌بندی اصول

مخاطب شما کیست؟
هر کارت ویزیت باید اطلاعات اساسی را در بر داشته باشد. یقینن می‌دانید که نام و عنوان جهت بیان اینکه که هستید و کارتان چیست حیاتی است.. همچنین لازم است اطلاعات مربوط به تماس را نیز بگنجانید. اطمینان حاصل کنید که این‌ها درست می‌باشند.
شماره‌ها تغییر می‌کنند و با طی مدارج ترقی، عناوین نیز منسوخ می‌شوند. تخصص‌ها و دستورات نیز عوض می‌شوند. بنابراین اطمینان حاصل کنید کارتی که توزیع می‌کنید حاوی اطلاعات فعلی باشد نه اینکه اطلاعات قبلی را پاک کنید و روی آن اطلاعات تازه را دست‌نویس کنید چرا که تاثیر ضعیفی خواهد داشت.
نکته‌ی کمکی: شماره تلفن‌ها نیز تغییر می‌کنند، پس در نظر داشته باشید شماره تماس اصلی خود را به Google Voice بدهید. در نتیجه صرف نظر از اینکه به کجا نقل مکان کنید، می‌توانید شماره‌ی آنجا را پیگیری نموده و نگران هدر رفتن کارت‌های قدیمی و چاپ کارت‌های جدید نباشید.

کیفیت مقدم بر کمیت
تهیه‌ی کارت به میزان زیاد به این علت که پولدارید ممکن است در طولانی مدت ارزشش را از دست بدهد. همانطور که ذکر شد، اطلاعات تغییر می‌کنند و اگر صدها کارت انبار شده داشته باشید، آنها را به همراه پولی که برای آنها پرداخته‌اید، در معرض خطر اتلاف سریع قرارداده‌اید.

دو بار اندازه بگیرید، یک بار ببرید
قبل از اینکه راهی چاپخانه شوید، تمام اندازه‌گیری‌ها را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که شما و چاپگر همزمان ابعاد و اشکال فایل را می‌بینید. همچنین بهتر است یک جفت چشم دیگر نیز داشته باشید تا واژه‌پردازی و مهم‌تر از آن، املای آن را بررسی کند. ما اغلب به طور طبیعی غلط‌های املایی را در ذهنمان تصحیح می‌کنیم که می‌تواند منجر به اشتباهات پرهزینه‌ای شود. هیچ چیز بدتر از آن نیست که با زحمت طراحی را تهیه کنید و سپس در نوبت اول چاپ متوجه اشتباهی شوید، دوباره اندازه بگیرید، یک بار ببرید!


Tags: کارت ویزیت, طراحی کارت ویزیت
تعداد نمایش ها: 4005

بازگشت به فهرست


 
مطلب خود را بنویسید*
:) ;) :D 8) :( :| :\ :cry: :evil: :o :oops: :{} :?: :!: :idea:
محافطت در مقابل اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر
 

مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،...
آموزش، کاریابی، رایانه، وب،...
ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،...
پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،...
مذهب، هنر، تاریخ،...