مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،.. |  آموزش، کاریابی، رایانه، وب،..  |  ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،.. |  پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،.. |  مذهب، هنر، تاریخ،... 
فضای انتظار

فضای انتظار

آيا تا به حال از ديدگاه کاربران و بيماران به اتاق انتظار نگاه کرده ايد؟ همانطوري از نام اين فضا پيداست، مکاني است جهت انتظار؛ اما براي بسياري از کاربران محيط، عملکردي فراتر از انتظار را داراست.
اين فضا، براي دسته اي از مراجعين اتاقي است که حضور در آن حس نگراني را در افراد ايجاد و يا تشديد مي نمايد. اما براي گروهي ديگر مکاني جهت تجمع، مشاوره، جلسه و يا برنامه ريزي است، و براي افراد کوچکتر مکاني براي بازي است. با اين توضيحات، اين فضا داراي کاربراني با ديدگاه هاي متفاوت است و اگر از دريچه نگاه مخاطب بدان نگاه کنيم؛ مکاني است با عملکردهاي متفاوت و واجد ارزش فضايي.
وجود سلسله مراتب فضايي در بسياري از مکان ها و بناها تاثير بسياري در نگرش کاربر و جذب مخاطب دارد. در يک فضاي درماني اتاق انتظار آغازگر ارتباط فرد با روند درمان است و تجربه درمان را با ورود به اين بخش آغاز مي نمايد.
 از طرف ديگر زماني که فرد در يک محيط جديد قرار مي گيرد از حس شنوايي و بينايي خود در شناخت آن محيط استفاده مي کند و به کمک اين حواس  به دريافت اطلاعات از محيط مي پردازد. بنابراين در طراحي چنين فضاهايي توجه به حواسي که در شناخت محيط و ارسال اطلاعات به فرد کمک مي کنند بسيار حايز اهميت است.
چگونه مي توان به بهينه سازي اتاق انتظار کمک نمود؟
1- ايجاد ارتباط و حفظ حريم شخصي در يک فضاي عمومي
اتاق انتظار به عنوان يک قلمرو رفتاري براي افراد محسوب مي شود و افراد به فراخور نياز خود خواستار حفظ حريم شخصي و خصوصي در عين حال ايجاد ارتباط با ساير افراد در فضايي صميمي هستند.
به عنوان مثال افراد ترجيح مي دهند امکان مکالمات خصوصي و خلوت در گفتگو برايشان فراهم باشد در عين حال فضايي مناسب و راحت با توجه به نيازهاي فرد تامين گردد.

فضای انتظار

2- کنترل زمان
در بسياري از مواقع افراد تمايلي به انتظار و حضور در فضاي انتظار ندارند زيرا آن را به منزله اتلاف وقت مي دادند. در صورتي که اگر مديريت زمان در اين فضا وجود داشته باشد استرس کاربر را به ميزان قابل توجهي کاهش خواهد داد.  گزينه هايي مانند دسترسي به اينترنت جهت دسترسي به اطلاعات به روز و بهره گيري از شيوه هاي آموزشي متفاوت نظير برگه هاي آموزشي، پخش فيلم هاي مرتبط، ايستگاه هاي نقاشي کودکان و غيره به کاربر امکان کنترل زمان را خواهد داد و انتظار به منزله بخش از فرآيند درمان خواهد بود.

فضای انتظار

3- کاهش استرس
بهره گيري از رنگ هاي گرم، روشنايي مناسب و ترجيحا نور روز، استفاده از ديد و منظر مناسب و طبيعي از طريق پنجره و يا در داخل محيط تاثير به سزايي در کاهش ميزان استرس افراد خواهد داشت.

فضای انتظار

فضای انتظار

4- راحتي و آسايش
احساس راحتي و آسايش در يک محيط براي افراد متفاوت است اما محيط را براي کاربر خاطره انگيز و به ياد ماندني مي کند بنابراين بهره گيري از مبلمان راحت، متنوع و انعطاف پذير، تابلوها مناسب محيط و گياه (گل هاي آپارتماني و ...) محيط را به فضايي آشنا و خانگي مبدل مي سازد.

فضای انتظار

5- انعطاف پذيري
تنوع در مبلمان و نحوه چيدمان آن ها فضا را انعطاف پذير نموده و حفظ حريم شخصي و خصوصي در عين حال ايجاد ارتباط با ساير افراد در فضايي صميمي را فراهم مي نمايد.

فضای انتظار


Tags: معماری داخلی, اتاق انتظار, طراحی مطب دندان پزشکی
تعداد نمایش ها: 4027
کاربر مرتبط: 
مهندس لادن وجدان زاده | Vojdanzadeh

بازگشت به فهرست


گفتاورد نام
دکتر علی راد | Rad, 18/03/2012 12:30:14 pm
Dental Office Reception Room :idea:

همکار خوب خانم مهندس لادن
مطلب ارزنده شما، مثل همیشه نکات قابل تامل و مفیدی دارد که می تواند آغازگر توجه و ترغیب همکاران دندان پزشک به مطالعه و دقت بیشتر در موضوع طراحی مطب خود باشد و به آن ها نشان دهد که در هر بخش به ظاهر کوچک محیط کار ایشان، دنیا دنیا تخصص و توجه نهفته است که نمی توان "باری‌به‌هرجهت" از کنار موضوع گذشت و لازم است که ضمن توجه شخصی به این موارد، از مشاوره و کمک متخصصین در زمینه برنامه ریزی و اجرای پروژه های طراحی داخلی بهره برد تا متناسب با هر محیط، طرحی ویژه آن در نظر گرفته شود. از طرفی خوشحالم که شما و مهندس یزدان پناه در کنار ایردن هستید تا با مدیریت بخش طراحی مطب، یاری دهنده همکاران باشید...
اما نکته ای که در این مجال قصد اشاره به آن را دارم این است که در مورد همه موضوعات، بخصوص وقتی به محیط های مرتبط با سلامت و بهداشت و کار در این حوزه مربوط باشد، خوب است توجه ویژه به "همه جنبه ها"ی زیبایی ها و نکات بهداشتی داشته باشیم. معماری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه هر شخص حرفه ای باشد، نه تنها برای ایجاد ترافیک موثر نه فقط قشنگی محیط و نه صرفن با هدف تنوع. این توجه عمدتن برای ایجاد و حفظ آرامش است، آرامش کارکنان و آرامش مراجعین. پس بهداشت روان در این مبحث دارای اولویت ذاتی اول است. از این رو، خوب است توجه ویژه داشته باشیم که مفاهیم موردنظر در این فضا باید در جهت این اولویت باشد. یک توصیه موکد متخصصین روان و به تبع آن ها سایر حرفه ای ها مثل اساتید مدیریت این است که از کاربرد واژه های منفی و نگاه استرس زا بپرهیزیم. در مورد بخش های مختلف یک کلینیک (درمانگاه، مطب) خوب است بدانیم که امروزه بر این مطلب تاکید می شود که به جای تعابیر منفی چون اتاق یا فضای انتظار، خوب است همان فضا "پذیرش" نامیده شود. حتی من اضافه می کنم که چرا به در مطب یا خانه نمی گوییم در خروج؟ بلکه می گوییم "در ورود" یا "ورودی"! این به خاطر تاثیر قطعی واژه ها در روان انسان هاست! چرا باید به بیمار تحمیل کنیم که در فضای انتظار بنشیند، در حالی که او از "انتظار" در زندگی برداشت و تجربه خوبی ندارد؟ چرا او را به محیط "پذیرش" دعوت نکنیم که "امید" در او ایجاد شود که قرار است به جایی راه پیدا کند؟ پس جسارتن این تعریف شما را که " مکانی است جهت انتظار" گفته اید نفی و این را جایگزین پیشنهاد می کنم: "مکانی که مراجعین پذیرش می شوند"
همچنین در ادامه بحث خود و در اولین تعریف بعدی، این فضا را جایی که "حضور در آن حس نگرانی را در افراد ایجاد و یا تشدید می نماید" مطرح کرده اید! اجازه دهید که این جمله را پیشنهاد کنم: "حضور در آن اگر رعایت اصول نشده باشد می تواند مانع ایجاد ویا حفظ آرامش باشد"
از مطالب مفید شما و تحملی که در پذیرش نظرات دارید صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

بااحترام – علی راد
دندان پزشک
 
مطلب خود را بنویسید*
:) ;) :D 8) :( :| :\ :cry: :evil: :o :oops: :{} :?: :!: :idea:
محافطت در مقابل اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر
 

مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،...
آموزش، کاریابی، رایانه، وب،...
ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،...
پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،...
مذهب، هنر، تاریخ،...