مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،.. |  آموزش، کاریابی، رایانه، وب،..  |  ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،.. |  پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،.. |  مذهب، هنر، تاریخ،... 
فضای پذیرش کودک

فضای پذیرش کودک

کودکان جزيي از جامعه انساني به شمار مي آيند، بنابراين به عنوان عضوي از جوامع شهري، بايد از حقوق شهروندي به نحوه مطلوبي برخوردار باشند، و اين در حالي است که با نيم نگاهي به فضاهاي عمومي موجود مي توان دريافت؛ کودکان و فضاهاي مرتبط، به عنوان عناصر فراموش شده اماکن  عمومي و اجتماعي لحاظ مي گردند. به عبارت ديگر مکان هاي بازي و تفريح در پارک ها و مهدکودک ها، فضاهاي جمعي کودک را تشکيل مي دهند که بي ترديد در اکثر مواقع فاقد ضوابط و استاندارد محيطي - فضايي بوده؛ در نتيجه مکاني ايده آل با چيدمان فضايي مطلوب وجود ندارد.
از سوي ديگر رشد و شکوفايي هر جامعه اي در گرو بهره گيري از استعدادها و توانايي هاي موجود در آن جامعه است، لذا يکي از راه هاي مطمئن در تحقق اين آرمان، فرآهم آوردن زمينه هاي قانوني در جهت آماده سازي بستري مناسب فعاليت هاي جمعي، فراروي همه استعدادها است.

فضای پذیرش کودک

اتاق انتظار (waiting room) يکي از مهم ترين فضاهاي عمومي در مراکز درماني است که نقش بسزايي در جذب کاربران محيط دارد؛ اما متاسفانه در بسياري موارد حضور کودکان در آن مورد بي-توجهي قرار گرفته مي گيرد. فضاي انتظار در مراکز درماني خصوصا کلينيک دندان پزشکي مکاني است که بيمار ساعاتي را قبل از ورود به بخش درمان و يا ساير فضاهاي مرتبط در آن مي گذراند. ذکر اين نکته ضروري مي نمايد که اين فضا صرفا مکان يا ايستگاهي جهت نشستن و انتظار کشيدن نيست!!!!و طراحي آن منحصر به جانمايي چند مبلمان و عملکردي تعريف شده نمي باشد.

مکان قرارگيري و ارتباط با سايرفضاها
1- قرارگيري در ديد مستقيم از پذيرش و انتظار
2- دسترسي به تسهيلات سرويس بهداشتي

عملکرد فضاي انتظار کودک
1- فضايي جهت مکث و انتظار (براي گذران اوقات کودکاني که براي درمان و يا به همراه والدين به کلينيک مراجعه نموده-اند.)
2-  تبيين فرهنگ احترام به حقوق کاربران در کنار ارايه خدمات درماني
3- مکاني مناسب جهت آشنايي با بيماري هاي متعدد دهان و دندان، بهداشت و سلامت دندان ها به شيوه هاي گوناگون (يکي از بهترين گزينه ها جهت فرهنگ سازي و هدايت جامعه شهري به سمت جامعه اي پايدار)

شيوه هاي برخورد با فضاي انتظار کودک
1- تغيير مبلمان در جهت همگون ساختن فضا با توجه به شرايط جسماني کاربر (کودک)، بهره گيري از رنگ هاي شاد و تصاوير کارتوني
2- در دومين شيوه برخورد علاوه بر اعمال تغييرات گزينه اول مي توان برخي وسايل سرگرمي نظير ماشين هاي بازي و رايانه، بازي-هاي فکري و غيره را به مجموعه مورد نظر افزود.
3- در گزينه سوم که شايد بتوان آن را بهترين گزينه عنوان نمود، شامل تغيير فضاي مذکور و ايجاد نوعي فضاي آموزشي نظير ايستگاه هاي  آموزشي يا مهدکودک (در شرايط جسماني کاربر) است. (مکاني جهت تفريح و آموزش)
در اين گزينه کودک با نحوه مراقبت از خود، خصوصا بهداشت دهان و دندان و همچنين يادگيري نکات متعدد در مورد سلامت دهان و دندان از طريق بازي و سرگرمي در محيطي جذاب و دلپذير مي-پردازد.

 به عنوان مثال:
-  نحوه مسواک زدن
- آشنايي با انواع بيماري هاي دهان و دندان نحوه مراقبت از دندان ها
در حقيقت با استقرار ايستگاه هاي نقاشي، نمايش فيلم، بازي-هاي رايانه اي و آموزش مسواک زدن علاوه بر گذران اوقات فراغت، کودک با بسياري از نکات و موارد بهداشت دهان و دندان کودک از همان سنين کودکي آشنا شده و مبحث فرهنگ سازي به خوبي در مسير خود قرار خواهد گرفت. به ديگر سخن محيطي پاسخده ماحصل تعاملي چند سويه بين کاربر، اشيا، فضاي مياني و عملکرد از پيش تعيين شده فضا مي باشد.


Tags: فضای پذیرش, طراحی داخلی
تعداد نمایش ها: 4425
کاربر مرتبط: 
مهندس لادن وجدان زاده | Vojdanzadeh
مطالب مرتبط: 
فضای انتظار

بازگشت به فهرست


 
مطلب خود را بنویسید*
:) ;) :D 8) :( :| :\ :cry: :evil: :o :oops: :{} :?: :!: :idea:
محافطت در مقابل اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر
 

مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،...
آموزش، کاریابی، رایانه، وب،...
ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،...
پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،...
مذهب، هنر، تاریخ،...