گروه مشاوره های دندان پزشکی در کلاب لبخند

روی تصویر زیر کلیک کنید

مشاوره با دندان پزشک
تلگرام ایردن، پایگاه دندانپزشکی irden.ir

جستجو  کاربرها  قانون ها 
بستن
نام کاربری::
رمز عبور::
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ثبت نام
نام کاربری
 
صفحه: 1
پاسخ دهی
RSS
درعرصه ی رقابت موجود، چگونه توجه بیماران را به خود معطوف کنیم؟
 

درعرصه ی رقابت موجود، چگونه توجه بیماران را به خود معطوف کنیم؟
دکتر علی شکفته راد - دندان پزشک، ارتدنتیست

یکی از مباحث مهم در مدیریت مطب دندان پزشکی، مدیریت مراجعین است. حیات یک کلینیک به وجود درمان‌خواهان کافی ‏بستگی دارد. یک دندان پزشک موفق باید به‌گونه ای رفتار کند که هم به‌طور مداوم مشتریان جدیدی برای انجام ‏خدمات دندان‌پزشکی به مطب او جذب شوند و هم این که بیماران موجود خود را بتواند حفظ نموده و در بهترین شرایط، ‏نسبت به خود وفادار کند. دندان‌پزشکی که طالب موفقیت در کسب و کار خود باشد، باید با احترام به اصول مدیریت ‏نوین، به مشتری بها داده و با ایجاد یک محیط جذاب و پویا، شرایطی متفاوت برای ارائه خدمات خود تدارک ببیند.‏
 
سلام خسته نباشید.
درود بى پايان بر شما انسان نو انديش!
 
از آنجا که دندان پزشکان محترم در شبکه اجتماعی فیس بوک حضور فعال تری دارند و در آن فضا نظرات صریح تر و سریع تری به موضوعات مطرح می شود، مقاله فوق در صفحه ایردن در شبکه اجتماعی گذاشته شد که نظرات زیر نسبت به مطلب ابراز گردید. نظر به اهمیت موضوع این مقاله و اهمیت بیشتر نظرات و نوع نگاه دندان پزشکان نسبت به موضوعات مرتبط با ایشان، ایردن بدون دخل و تصرف، نظرات همکاران را در اینجا منعکس می کند تا با تبادل نظر بیشتر و تکیه بر خرد جمعی، شاید بتوان تاثیرگذاری مثبتی در زمینه مدیریت دندان پزشکی داشت. منتظر اظهارنظرات همه صاحب نظران هستیم.
Irden
درعرصه ی رقابت موجود، چگونه توجه بیماران را به خود معطوف کنیم؟
www.irden.ir/amoozesh/nd/166546/
از آنجا که خدمات دندان پزشکی –بخصوص هم اکنون- در موارد بسیار، جنبه درمانی ندارد و خدمت گیرندگان ممکن است مایل نباشند که «بیمار» خطاب شوند، کاربرد این واژه از سوی برخی همکاران و صاحب نظران مورد تردید قرار گرفته است و از آن پرهیز می کنند. «مراجعه کننده» از جهت معمول بودن مراجعه اشخاص برای دریافت خدمت و «مشتری» نیز به عنوان کسی که در دندان پزشکی خریدار خدمت تلقی می شود و در ازای آن وجهی می پردازد، دیگر عناوین معمول برای این افراد است. نگارنده بیش از همه، واژه «مشتری» و در مواردی «بیمار» را مناسب تر دانسته و از آن استفاده می کند و این تعبیر را موجب کاستن از شان دندان پزشکان ندانسته و در ازای نوع کاری حرفه ای ایشان، متناسب تر می داند...
(بخشی از پیش گفتار)

شناخت مشکل:
امروزه ضمن تغییرات چشمگیر و گاه سرسام آوری که در زمینه های مختلف در جریان است، دو واقعه موجب نگرانی دندان پزشکان جوان شده است:
1- افزایش بی رویه دندان پزشکان
2- مشکلات شدید اقتصادی مردم

این مقاله و بحث های بعدی، به شما نشان خواهد داد که اگر دندان پزشکان با کمی دقت و مراقبت، روش های توصیه شده را به کار بندند، نه تنها خود در عرصه زندگی حرفه ای و اجتماعی موفق خواهند بود، بلکه با ترویج و تعمیم این روش ها، جا برای موفقیت دیگر همکاران نیز فراهم تر خواهد بود.
April 11 at 1:29pm . 3 like. 1 share
Ardeshir Gholami
در هر صورت ما طبیبیم حتی اگر درمان زیبایی کنیم آن فرد یک بیمار زیبایی است و ما طبیب زیبایی نه اون مشتری و ما کاسب!
April 11 at 3:32pm . 1 Like.
Yalda Sadeghi
چه تعبیر توهین امیزی اونهم در استانه روز دندانپزشک..
April 11 at 5:36pm · 1 like.
Mohammad Torabi
ما پزشکیم و مراجعه کنندگان ما مشتری ما نیستند! بیمار ما هستند . اشتباه تعبیر نشود!
April 11 at 5:44pm ·
Irden
آیا دوستان همه مقاله را خوانده اند یا تنها به همین یک پاراگراف برای قضاوت خود بسنده کرده اند؟ یک پزشک حاذق می داند که برای قضاوت در تشخیص و ارائه یک طرح درمان دقیق، نیاز به بررسی دقیق و همه جنبه های موضوع هست، چه موضوع یک «مراجعه کننده» (مشتری) باشد و چه یک مطلب و «نظریه نو»! شما را به خواندن این مطلب در آدرس بالا دعوت می کنیم.
April 11 at 10:03pm · 1 like.
Yalda Sadeghi
همون پاراگراف که چه عرض کنم همون خط اول کافیه که ادم از خوندن بقیه مقاله صرف نظر کنه.مثل اینکه یک میز پذیرایی شاهانه بچینی ولی جلوی در خونه ات لجن بپاشی بعد بگی اگه از لجن رد شی ازت پذیرایی خوبی میکنم.
April 11 at 10:05pm · 1 like
Irden
از تعابیر نامطلوب شما متاسفیم! شما که در نوشته ها و نظرات خود -معمولن- یک بخش مهم نگاهتان به مراجعین مطب مسایل «مالی» است و اساس طنزهایتان نیز «کم یا دیر پرداخت» بیماران است، نباید به یک واژه کاملن کاربردی در مورد مراجعین خود این طور نگاه کنید! مطب دندان پزشکی در عین حال که یک مرکز درمانی است، یک «مرکز کسب و کار» نیز هست و همواره در مباحث مدیریت مراکز دندان پزشکی، عمدتن روش های کسب و کار را به آن تعمیم می دهند...
آگاهی یک دندان پزشک نسبت به حداقل های مدیریت، یک ضرورت برای حفظ پرستیژ شخصی و اداره مطلوب کار خویش است که جای بحث بیشتر موضوع در اینجا و با همکاری که بدیهیات یک مباحثه را رعایت نکرده و با مطالب پایه در مدیریت آشنا نیستند بجا نیست.
April 11 at 10:12pm · 2 like.
Yalda Sadeghi
اساسااز همان پله اول یعنی انتخاب تیتر کار شما هم غیر حرفه ای هست .توجه کنید که در این محیط همه میتونن این تیتر رو بخونن وشان دندانپزشکی در حد یک بنگاه معاملات پایین میاد .به هر حال من هم تمایلی به ادامه بحث ندارم.همکاران خودشون ببینن وقضاوت کنن.
April 11 at 10:16pm · 1 like.
Davood Esmaeili
با این حساب کسانی که برای عمل های زیبایی بینی و سینه و کاشت مو و لیزر پوست و .... هم مراجعه میکنند مشتری و متخصصین مربوطه کاسب هستند ... آن هم در حالیکه نسخه پیچ داروخانه و دندانساز تجربی و .... گاهی دکتر خطاب میشوند و همکاران کارشناس و کاردان از لفظ بیمار برای مثلا مراجعین بینایی سنجی و ... استفاده میکنند ....اگر به این گونه مباحث دامن زده شود لفظ دندانپزشک هم به دندانساز تغییر خواهد کرد که دون شان همکاران و زحمتکشان این عرصه پویا و زیبا و علم و هنر خواهد بود البته بعید میدانم منظور شما همکار عزیز هم این باشد ولی تلقی خوبی از ان نخواهد شد ...
April 11 at 10:26pm ·
Davood Esmaeili
..... مانند سایر رشته ها ما هم هم مراجعین زیبایی داریم و هم مراجعین به معنای واقعی بیمار که علایم سیستمیک و وضعیت حاد درد و عفونت و اورژانس دارند که از لحاظ علمی به همه آنها عنوان بیمار اطلاق میشود و من تا حالا کسی را از این بابت شاکی و ناراحت ندیده ام ...
April 11 at 10:32pm ·
Hossein Ilampour
تيتر و مقاله بسيار بيجا و بيربط و غير حرفه اي هست،كاملا با نظرات خانم دكتر صادقي موافقم.
Yesterday at 1:26am · 1 Like.
Irden
حال که ما در زمینه های مختلف دندان پزشکی و علوم روز، از منابع غربی و خصوصن انگلیسی الهام می گیریم، خوب است به معانی واژه های «مشتری» و «بیمار» در زبان انگلیسی توجه کنیم و همچنین از طریق کلمات متضاد آن ها نیز به مفاهیم بهتری دست یابیم:

"Customer"
An individual or business that purchases the goods or services produced by a business. The customer is the end goal of businesses.
One that buys goods or services from another; buyer; patron.
Someone who pays for goods or services

ANTONYMS for "Customer": Manager, Owner

"Client"
The party for which professional services are rendered, as by an attorney.
A person using the services of a social services agency.
A customer or patron.
One that depends on the protection of another.
A person that seeks the advice of a professional Person.
A person depending on another's patronage
A person or group that uses the professional advice or services of a lawyer, accountant, architect, etc.

ANTONYMS for "Client": Manager, Owner, Marketer

"Patient"
Bearing or enduring pain, difficulty, provocation, or annoyance with calmness.
Marked by or exhibiting calm endurance of pain, difficulty, provocation, or annoyance.
One who receives medical attention, care, or treatment.
A person or thing that is the recipient of some action
Sick person

ANTONYMS for "Patient": Impatient, Restive, Unforbearing, Agitated, Loud, Troubled, Frustrated, ...

نگاهی به یکی از صدها قوانین حقوق مراجعین دندان پزشکی در امریکا:
"Practice Guidelines:
... Under section 29.1(b)(8) of the Regents Rules, it is unprofessional conduct to reveal personally identifiable facts, data or information obtained in a professional capacity without the prior consent of the "patient" or "client", except as authorized or required by law...
Laws, Rules & Regulations
University of the State of New York - New York State Education Department

مقالاتی در مورد عنوان مراجعین آفیس دندان پزشکی:
"Customer, Client, Patient?"
JOHN K. HARCOURT OAM, DDSC, FRACDS, PICO Editor
Article first published online: 22 MAY 2009
DOI: 10.1111/j.1834-7819.1996.tb05657.x
1996 Australian Dental Association
Issue Australian Dental Journal
Volume 41, Issue 1, pages 59–60, February 1996
"Consumer, customer, client, or patient"
C.S.J. Probert, T. Battcock, J.F. Mayberry
Leicester General Hospital, Leicester LE5 4PW, UK
The Lancet (Impact Factor: 39.06). 06/1990; 335(8703):1466–1467. DOI:10.1016/0140-6736(90)91498-Y
Chris S J Probert - University of Liverpool

Customer, client, patient? Dentistry in 1996.
J K Harcourt
Customer, client, consumer, recipient, or patient.
A Naseem, R Balon, S Khan

علاوه بر همه این موارد، خوب است ما دانشگاهیان که الگوی جامعه هستیم، تحمل نظرات نو و متفاوت را داشته و پیش از نفی نظرات دیگر و خط بطلان کشیدن بر آنها -ولو سلیقه ای و خارج از منطق ما باشد- برای آن احترام قائل شویم تا نظر خود ما نیز متقابلن مورد احترام دیگران قرار گیرد و جا برای بحث و کنکاش مهیا شود. با به چالش کشیدن نظرات است که می توان به یافته های جدید دست یافت. «رشد فرهنگی» تنها از طریق پذیرش «حق همه در اظهارنظر» و «احترام به نظرات مخالف» ممکن خواهد شد و نه با «دیکتاتورمنشی» و یا «انجماد فکری».
April 12 at 2:20am · 3 like.
Davood Esmaeili
بحث و منطق آری توهین و تخطیه ممنوع
April 11 at 3:00am ·
منتظر اظهارنظرات همه صاحب نظران هستیم.
 
مقاله ای در خور تامل، نقد و تایید

این مقاله ی خواندنی، مفصل، شامل و کامل که نظیرش را درسال های کنونی در نشریات اینترنتی رایج نخوانده ام را مدتی پیش خواندم و استفاده شایان و فراوانی از آن بردم و در آرشیو مطالب خواندنیم دارمش. از نظر من واژه «مراجعه کنننده» پسندیده تر از «مشتری» است. مشتری در فرهنگ فارسی قدیم، بار «خواستار» و «عاشق» و «طالب» را داشت ولی در فرهنگ متداول و بازاری شده ی کنونی، دیگرنماینده «رزق و روزی» و «برکت الهی» سابق نیست. به نظر می رسد که «مشتری» کمی بار منفی و نوعی کسب و کارانه دارد که بیشتر با «مغبون شدن» همراه و همگام است. در این مقاله نیز به خوبی اشاره شده که نظر نگارنده برخورد و توهین نیست و آن را برخورنده نمی داند. این یک عقیده و باور شخصی است و از نظر حقوق انسانی بیانش جایز و حق ایشان است، ولو من و دیگران دوست نداشته باشیم یا نپسندیم. سلیقه ها متفاوت است و این هم نظر من است. تیتر اصلی مقاله «درعرصه ی رقابت موجود، چگونه توجه بیماران را به خود معطوف کنیم؟» هم زهر ظاهری واژه ساده و اندکی عامیانه مشتری را می گیرد و خوب است که دوستان به کُنه و بارِ علمی، جامعه شناسانه، روان شناسانه و مدیریتی مقاله توجه کنند، نه یک واژه پیشنهادی که می توان پذیرفت یا نپذیرفت.

این مقاله را باید خواند و دنبال کرد. این مقاله را مدتی پیش خواندم و دیگر دنبال نکردم. تا این که امروز نظرات همکاران در فیس بوک را دیدم. من متاسفم که دوستان اهل خواندن و نقد که خوشبختانه به دقت می خوانند و برای راهنمایی، مو را از ماست بیرون می کشند، چرا مو را ازکاسه ماست با سرانگشت مصلحت و محبت بر نمی دارند به کناری گذارند و ماست را مزه کنند، بچشند و بیازمایند که شیرین، خوردنی، خواندنی و به گوش هوش سپردنی هست یا خیر؟ "عیب آن جمله بگفتی- جمله به معنای کامل- هنرش -ولو به اختصار- نیز بگو"، نکرده اند. دوستی عزیز و بزرگوار، یک واژه را «لجن» دیده اند و نه «فرش ساده و بی پیرایه تفکر و تحقیق و تفحص بی محابا»، که لازمه یک مقاله تحقیقی، علمی و نه ادبی.
متاسف می شوم که دوستان جوان و بزرگوارم بیل تکفیر را، به جای دو انگشت اصلاح و تصحیح دوستانه و حکیمانه به کار گرفته و کاسه ماست خواندنی را نچشیده و نخوانده رها کرده اند. این دوستان عزیز زود رنج را به این همه ناروایی ها و بی حرمتی های سیاسیِ «خش و خاشاک و بزغاله گفتن ها» وا نمی نهم، بلکه به مهر خواهش می کنم مطلب را بخوانند و مفیدتر، کامل تر و شامل تر از آن را بنویسند و همکاران را با گل و سبزه و بوی خوش دوستی و رفاقت، دعوت به خواندن فرمایند.

بی صبرانه از تمامی این همکاران بزرگوار و دوست داشتنی استدعا می کنم که ما و سایر دوستان را از این نعمت و توان گل آرایی و رایحه ی دوستی پراکنی بی نصیب نگذارند، تا این تصور که «طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد» شایع و همه گانی و همه گیرتر از این که هست نشود. به افتادگی و مهر نوشتم، خواهش این که به کنایه و درشت نویسی تاویل نفرمایید.

و اما در مورد این مقاله؛ گرچه صالح برای اظهارنظر صریح و علمی نیستم، ولی سربسته و دربسته می نویسم که نکات نو، مبتکرانه، عملی و شدنی بسیار در این مقاله هست که می توان آن را مورد بحث و ویرایش و همچنین دست مایه ی چندین مقاله خوب و خواندنی کرد. نویسنده مقاله نیز خود «عناوین پژوهشی» بسیار مفیدی را در جای جای مطلب، در کادرهای آبی رنگ طرح و پیشنهاد کرده اند. چه خوب خواهد بود اگر برای ترغیب دوستان و همکاران اهل نظر و قلم و علاقمندان به بررسی و پژوهش، موضوعات زیر که در مقاله به آن ها اشاره شده، به مسابقه رقابتی گذاشته شود.


اینجانب این مباحث را -که بعضی را تغییر داده ام- در اینجا مطرح می کنم و به سه نفر از ارایه کنندگانِ بهترین تحقیق، هریک مبلغ ده میلیون تومان جایزه پیش کش خواهم کرد:



 ارزیابی عملکرد فرهنگستان های زبان فارسی و علوم پزشکی در زمینه واژه های رایج در پزشکی ودندان پزشکی،

 بررسی دغدغه های موجود در زمینه مدیریت سطوح کلان، میانی و پایین دندان پزشکی در ایران،

 بررسی مشاغل و حرفه های غیردندان پزشکی که برخی دندان پزشکان به جای یا در کنار حرفه اصلی خود به آن می پردازند و منافع ومضار آن،

 مقایسه نوع نیازهای دندان پزشکی گروه های دارای شرایط بهداشتی و اقتصادی متفاوت در ایران،

 میزان آشنایی گروه های مختلف دندان پزشکان با موضوعات کلیدی مدیریت فضای کار و قیاس آن با دوکشور غربی

 بررسی تعداد و سمت کارکنان کلینیک های دندان پزشکی‏ در رابطه با پیرا دندان پزشکی مدرن،

 بررسی مقایسه ای متوسط قیمت خدمات دندان پزشکی، متناظر با تعداد دندان پزشکان موجود در هر منطقه و جمعیت در شهرهای بزرگ ایران

 بازمهندسی فرآیند یک کلینیک دندان پزشکی مدرن با تکنولوژی پیشرفته کنونی جهانی،

 بازمهندسی فرآیند یک دانشکده دندان پزشکی مدرن ومجهز به تکنولوژی پیشرفته کنونی،

 یک طرح عملیاتی برای بازمهندسی فرآیند یک انجمن دندان پزشکی علمی حرفه ای فراگیر مرکزی درایران،

 بازمهندسی فرآیند یک سیستم پویا و کارآمد امور دندان پزشکی وابسته به بخش خصوصی،

 زمان، حرکت و بازده کاری در پرتوی تکنولوژی مدرن دیژیتال،

 مقایسه میزان فروش آدامس و قرص های خوش بوکننده دهان با خمیر دندان و رعایت بهداشت دهان. منافع و مضار،

 گزارش تحلیلی تکنولوژی های معرفی شده یا ارتقا یافته ده سال اخیر در رابطه با دندان پزشکان،

 بررسی میزان و دلایل رضایت بیماران از محیط های دندان پزشکی که تجربه کرده اند، چرایی و آماری،

 بررسی نظرهای رایج بین گروه های مختلف دندان پزشکان در مورد تبلیغات حرفه ای دندان پزشکی در ایران،

 بررسی میزان آگاهی، گرایش و رفتار دندان پزشکان به ایجاد تغییر در روش های مدیریت کلینیک شخصی برای به روز رسانی و مدرن شدن،

 بررسی گرایش اجتماعی نسبت به استفاده از انواع بیمه ها یا قراردادهای خاص با کلینیک ها و طرح یک بیمه دندان پزشکی همگانی همه کس دربرگیر،

 بررسی نظر بیماران دندان پزشکی در مورد میزان آشنایی دندان پزشک با مشکلات اقتصادی اجتماعی آنها،

 بررسی نقش اخلاق، فرهنگ و باورها در آموزش دندان پزشکی کشور

 نقش آموزش دندان پزشکی ایران در تامین بهداشت عمومی و مردمی، کمبودها و راهنمایی ها،

 بررسی آموزش دندان پزشکی در دانشکده های دندان پزشکی ایران با مقایسه برنامه های درسی، تعداد کادر آموزشی، تکنولوژی تدریس کادر آموزشی، نسبت دانشجو به تجهیرات، نسبت کادر آموزشی به دانشجو، تنگناها و راه کارها، آینده نگری برای دو برابر شدن جمعیت کشور بنا بر پیشنهاد رهبری، پیش بینی نیاز کشور به دندان پزشک عمومی وتخصص و امکان های موجود.


از عزیزانم در مسوولیت های حساس دبیرخانه آموزش دندان پزشکی و دانشکده های دندان پزشکی انتظار دارم در این مسیر با من همصدا شوند و با توجه به مباحث بالا، امکانات کار تحقیقی در این زمینه ها را فراهم کنند.

امیر اسماعیل سندوزی

ویرایش: دکتر امیر اسماعیل سندوزی | Sondouzi - 02/02/2015 17:39:52
 
عرض ادب واحترام خدمت همه دوستان
درمانگري از نسل ٣ هستم.
درود بر قلم شما آقاي دكتر راد، كه آيينه اي از افكار زیبای ایشان است.
پيش از اين نمی دانستم كه "مشتري می تواند"تعبيري توهين آميز" باشد و ما را كاسب ميكند!!
جواب سوال همه دكترين عزيز چه موافق چه مخالف، در خود مقاله داده شده.
از اينكه اينچنين زيبا و مختصر، مطالبي در خور تامل را بيان كردين صميمانه سپاسگزارم و موفقيت در اين مسير را برايتان آرزومندم.

و من الله توفيق.


IP/ real: 5.215.118.8 / 162.158.88.206
صفحه: 1
پاسخ
کاربرهایی که این سخن را مرور می کنند (1 مهمان ها)
فرم پاسخ
 
مطلب خود را وارد کنید*
Upload files and imagesDrag files here to upload
Drag files here
هیچ نوشته ای یافت نشده است.
آپلود تصویر
Send Cancel
 

مشاوره با دندانپزشک