تلگرام ایردن، پایگاه دندانپزشکی irden.ir
در کانال تلگرام ایردن عضو شوید و خبرهای دندان‌پزشکی را از نگاهی دیگر بنگرید!
جستجو  کاربرها  قانون ها 
بستن
نام کاربری::
رمز عبور::
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ثبت نام
نام کاربری
 
صفحه: 1
پاسخ دهی
چگونگی اثبات خطا و درخواست غرامت، در قصورهای دندان پزشکی
 

چگونگی اثبات خطا و درخواست غرامت، در قصورهای دندان پزشکی


اخیرا در ایالت اکلاهامای امریکا، جنجال بزرگی بر سر رفتار خلاف یک دندان پزشک جراح دهان که سی و شش سال سابقه کار دارد ایجاد شده و جوی از نگرانی و عصبانیت در بین مردم به وجود آمده است. از میان صدها خبر منتشره، برخی خبرهای مربوط به این واقعه از طریق ایردن ترجمه و منتشر شده و یک فیلم از ده ها ویدیوی مربوطه نیز در خبرها آمده است. در اینجا، به طور خلاصه، اخبار مختلف مربوط به دکتر هرینگتون اکلاهامایی با محوریت یکی از مطالب، در زمینه «حقوق بیماران در صورت مواجهه با خطای درمانی» مورد بررسی قرار می گیرد. نویسنده در صدد طرح این پرسش هاست که "در چه صورت یک بیمار می تواند مدعی خطای دکتر شود؟"، "چگونه موضوع خطای پزشکی قابل اثبات است؟" و "در چه صورت برای خسارت وارده، می توان درخواست غرامت کرد؟"
 
با تشکر ویژه از آقای دکتر راد برای طرح چنین مسئله ای؛ چرا که ایشان در جایگاه یک دندان پزشک متخصص اقدام به کاری کرده اند که برای داشتن جامعه ای سالم بسیار حائز اهمیت است.
بنده در نظری کوتاه به این مقاله اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که آیا اساسا در کشوری که به دلایل مختلفی چهره ی برخی افراد خصوصا افراد دارای تخصص در پشت بزرگی بادکنکیِ نام و آوازه شان پنهان شده، می توان دست بر روی خطاهای آنها نهاد یا نه؟ که جناب دکتر سختی طرح آن را به جان خریده اند.
موضوع دیگر این که آیا واقعا مرجعی وجود دارد که چنانچه چنین اتفاقی در ایران بیفتد موضوع قابل پیگیری باشد و حقوق بیمار در نظر گرفته شود؟ منظور بنده نام موسسه یا مکان مشخصی که دارای پلاک باشد نیست، بلکه قدرت و یا داشتن مسئولیت اجرائی آن چه بسا در مواجهه با مافیای قدرت و ثروت و تشخص، مورد نظر است.
مطلب قابل طرح دیگر "رضایت نامه" است. خوشبختانه این یک قلم در اکثر مراکز بهداشتی و درمانی ایران اجرا می شود، اما از نظر ماهوی با آنچه که در این مقاله مطرح شده - و بسیار به جا هم گفته شده -، تفاوت دارد. در مطب ها و بیمارستان های کشور ما اولین چیزی که از بیمار درخواست می شود، امضای یک «رضایت نامه» است، منتها نه توام با توضیح کافی در مورد جنبه های مختلف موضوع، آن هم به زبان بیمار فهم و با «پذیرش آگاهانه»ی امضا کننده، بلکه متاسفانه به عنوانِ پوشش و دستاویزی برای گریز از مسوولیتِ خطاهای احتمالی درمانگر، با کوتاه کردنِ دست بیمار نسبت به احقاق حقوق خود!
شنیدن خبری از رسانه های کشور همسایه که با تیتر " کوتاهی پزشک باز هم فاجعه آفرید"، برای گوش ما خیلی آشنا نیست، چون در رسانه های جمعی کشور ما هرگز پزشک مقصر نیست، اگر باشد، دور از چشم اجتماع موضوع سرپوش گذاشته می شود!

علیرغم تمامی این کاستی ها، بنده طرح مسئولانه ی این مشکل اجتماعی – فرهنگی را از جانب یک پزشک متخصص دانشگاهی و باتجربه به فال نیک می گیرم و امیدوارم موجد حرکتی اصلاحی در جامعه ماگردد.
فریده فریور
صفحه: 1
پاسخ
کاربرهایی که این سخن را مرور می کنند (1 مهمان ها)
فرم پاسخ
 
مطلب خود را وارد کنید*
Upload files and imagesDrag files here to upload
Drag files here
هیچ نوشته ای یافت نشده است.
آپلود تصویر
Send Cancel