افزایش و کاهش دانشجو؛ فراتر از اختیار وزارت بهداشت است ۶ بهمن ۱۳۹۴

افزایش و کاهش دانشجو؛ فراتر از اختیار وزارت بهداشت است

معاون آموزشی وزارت بهداشت می‌گوید هدف اصلی طرح تحول آموزش پزشکی معطوف به نیازهای مردم و جامعه است. او بر این باور است که این برنامه با نگاهی ملی و کلان طراحی‌شده است و قرار نیست رویکردهای صنفی در این حوزه چندان در نظر گرفته شود. باقر لاریجانی هفته گذشته به خبرگزاری مهر گفت که رویکرد حرفه‌ای به تصمیمات آموزشی کلان می‌تواند موجب ایجاد چالش در حوزه آموزش پزشکی شود و در این میان اولین قربانی، سلامت مردم است.

ایردن، پایگاه دندان‌پزشکی

چندی است که تغییرات آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های آموزشی تبدیل به اتفاقاتی بعضا غافلگیرکننده شده که اغلب وقتی به اطلاع دانشجویان می‌رسد که بخشی از راه را آمده‌اند و با تکیه‌بر قوانین قبلی برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

افزایش و کاهش ظرفیت‌ پذیرش در رشته‌ها، شیوه برگزاری آزمون‌های ورود به هر دوره نظیر آزمون دستیاری و آزمون دکتری تخصصی تنها بخشی از این تغییرات است. تغییراتی که زمانی اطلاع‌رسانی می‌شوند که دانشجو نمی‌تواند برنامه‌ریزی خود را تغییر دهد و درواقع مقابل عمل انجام‌شده قرار می‌گیرد. عمل انجام‌شده‌ای که مهر هدف توجه به سلامت مردم را بر پیشانی دارد و هرکسی را از انتقاد و درخواست تغییر آن بازمی‌دارد.

آزمون دستیاری سال 95 در حالی برگزار خواهد شد که ضرایب درسی هر گروه تغییرات زیادی کرده بود. به‌طوری‌که حتی سهم برخی از دروس مادر نظیر داخلی برای قبولی در برخی از رشته‌های تخصصی مثل پوست از مواد درسی این تخصص بیشتر شده است.

اگرچه این تغییرات از آذرماه اعلام شد؛ اما برگزاری آزمون صلاحیت بالینی یکی دیگر از موضوعاتی بود که بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون دستیاری از آن بی‌اطلاع بودند و تا چند روز مانده به برگزاری زمان آزمون نمی‌دانستند که تاثیرات این آزمون در آزمون دستیاری تا چه حد خواهد بود.

طاهره چنگیز، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی و تخصصی در همان زمان در پاسخ به خبرنگار «سپید» نقص اطلاعات را کاستی دانشجویان دانست و گفت این وظیفه دانشجویان است که به سایت دبیرخانه مراجعه کنند و از جزئیات برگزاری آزمون و اطلاعات مربوط به آن مطلع شوند.

اما ماجرای تغییر قوانین آموزشی که آینده تحصیلی و کاری آنها را هدف گرفته به اینجا ختم نمی‌شود. تغییر میزان امتیاز موردنیاز برای فارغ‌التحصیلان خارج از کشور و بررسی ارزش مدرک تحصیلی این افراد نیز موضوع دیگری است که هرسال با استناد به مصوبات جدید کمی تغییر می‌کند و حداقل پیامدش برای دانشجویان، صرف هزینه‌های آن‌چنانی برای پرداخت شهریه دوره‌های تکمیلی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود.

حبیب اله پیروی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به «سپید» گفت که اغلب اوقات برنامه‌ریزی درمورد تغییرات منابع آزمون از یک سال قبل به اطلاع دانشجویان می‌رسد و این برنامه‌ها بعد از یک سال اجرا می‌شوند.

به آینده شغلی فعالان حوزه نظام سلامت توجه کنید
وی نیز با این موضوع که باید سیاست‌گذاران آموزشی به آینده شغلی جوانان کشور و فعالان حوزه نظام سلامت توجه کنند و برای آن برنامه‌ریزی کنند؛ گفت: «موضوع افزایش یا کاهش ظرفیت‌ها موضوعی فراتر از نهاد وزارت بهداشت است و باید با یک تصمیم فرانهادی تربیت نیرو با ظرفیت‌سازی درمانی منطبق باشد.»
موضوع سلامت مردم قطعا یگانه هدفی است که تمام سیاست‌های وزارت بهداشت و دیگر نهادهای حوزه سلامت باید حول آن بچرخد و به تقویت آن منجر شود، ‌اما توجه به هزینه و عمر و انرژی دانشجویانی که برای پزشک شدن صرف می‌کنند هم موضوعی است که به مسئولان اجازه می‌دهد برنامه‌ریزی‌های خود را به نحوی تنظیم کنند که آینده شغلی و حرفه‌ای دانشجویان نیز به خطر نیفتد.

در این صورت کمتر شاهد نگاه‌های منفعت‌طلبانه به جایگاه مقدس پزشکی خواهیم بود چون کسانی هستند که حتی پیش از اینکه ظرفیت پذیرش در یک‌رشته را افزایش دهند؛ به تقاضای بازار و جایگاه شغلی تک‌تک این صندلی‌های پر کلاس‌ها فکر کرده‌اند.
مینا دارابی


Tags: وزارت بهداشت, آزمون دستیاری, نظام سلامت
منبع:  سپید

بازگشت به فهرست


 
متن پیام*
Upload files and imagesDrag files here to upload
Drag files here
هیچ نوشته ای یافت نشده است.
Send Cancel
محافظت در مقابل ربات اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر